8 cara pembentangan yang berkesan.

8 cara pembentangan yang berkesan.
Assalamualaikum readers dan blogger. Ada sedikit tip yang boleh saya kongsikan bersama dan diharap semua Blogger berada dalam keadaan sihat walafiat ye belaka. Tak ndak la ada yang bersedih dengan keputusan SPM tu. Yang berlalu biarkanlah berlalu, semoga hari esok membawa lebih kebaikan kepada kita. cEwwaah!.
Sebenarnya kat sini saya ada nak kongsikan dengan korang serba sedikit cara membentangkan kertas kerja, persembahan slide, dan macam-macam lagi. Nak buat persembahan slide kat awek pun boleh guna cara ni tau. Dewasa ini (ayat B.Melayu SPM), kat IPT tak kira la swasta ke awam sekalipun mesti korang kena buat persembahan slide kat hadapan pensyarah untuk mendapatkan course work mark. Dan melalui pemsembahan slide jugalah korang dapat memperoleh markah free jika betul-betul berbakat. Bagi yang tak berbakat, jom kita usaha cara nak membentang dengan baik.
1 : Pembukaan Yang Menarik Perhatian.
Pembukaan memang sangat penting dalam persembahan slide, mulakan dengan memperkenalkan diri dan terangkan serba sedikit tentang apa yang korang nak persembahkan. Jangan campurkan isi persembahan dalam pembukaan. Nanti caca-marba jadinya. Lepas tu pastikan ia dilakukan dengan sekreatif mungkin agar menarik minat penonton untuk menonton persembahan slide korang tu.
2 : Penuh Keyakinan
Keyakinan merupakan kunci kejayaan pada sesetiap pembentangan. Ia adalah untuk memberi keyakinan pada penonton, bahawa pembentangan ini mempunyai ilmu yang padat dan untuk menunjukkan pada pensyarah bahawa korang telah membuat kajian yang banyak dalam hal yang berkaitan dengan pembentangan.
3 : Penampilan Yang Bersesuaian.
Aspek pemilihan pemakaian aku rasa penting untuk kelihatan lebih mantap di hadapan audiens. Bagi persembahan berkumpulan, korang digalakkan memakai pakaian yang sama contohnya jika berkemeja putih semua berkemeja putih. Sama juga jika memakai blazer.
4 : Bahasa Dan Suara Yang Jelas, Fasih dan mudah difahami.
Korang tak memerlukan suara bak Yuna dan Anna Raffali untuk menjadi yang terbaik dalam pembentangan. Apa yang penting ialah suara yang cukup jelas dan tegaskan suara dibahagian tertentu yang mempunyai maklumat penting dan jangan memberi pembentangan laju macam kapal terbang. Fokus dan bertenang agar mempeoleh fokus. Tambahan, kalau nak guna B. Melayu, gunakan sepenuhnya. Jangan sesekali korang rojakkan.
5 : Informasi
Untuk membentangkan sesuatu perkara, perkara basic sahaja tentang apa yang korang ingin bentangkan masih tidak mencukupi. Cari informasi tentang tajuk pembentangan dengan semaksima mungkin di dalam internet, buku dan mana-mana rujukan yang boleh didapati. Ala, e-library kan ada. Tapi makan masa sebab biasanya komputer library masih lagi komputer zaman dinosour.
6 : Penggunaan Peralatan
Korang mesti tahu peralatan yang nak digunakan semasa pembentangan. Jangan pulak datang nak membentang ni tak tahu nak pasang projector pada laptop, nak setting blur ape semua. Kalau terlalu lama mungkin akan menggangu audiens dan menyebabkan tanggapan pembentangan korang mesti boring @ fail.
7 : Eye Contact Dan Body Language
Tidak dinafikan, penggunaan eye contact dan body language mempunyai pengaruh yang besar terhadap kejayaan sesuatu pembentangan. Hubungan eye contact tidak semestinya tertumpu pada seseorang audiens sahaja, cuba korang tumpukan pada semua audiens yang ada. Kalau awek tengok persembahan korang memang eye contact dengan awek je kan?
8 : Penutup
Biarpun penutup je, anggaplah benda ini sebagai salah satu aspek penting. Ulang balik apa isi-isi penting dalam pembentangan korang tadi agar penonton boleh refresh balik apa yang korang bentangkan. Dan akhirilah pembentangan dengan penuh keyakinan agar apa yang korang bentangkan tu terus kekal dalam kepala otak diorang.

Ok, dah baca semua kat atas? Maknanya dah faham la yoep, cuba praktiskan. Saya pun masih lagi belajar cara nak membuat pembentangan yang bagus. Diharap perkongsian bersama di dapat dimanfaatkan ok. Semoga berjaya dan good luck.

Disediakan Oleh :
En Huzaini Bin Hashim
Unit ICT PKA

posted under |

0 comments:

Newer Post Home


Allah
Pkakias.blogspot.com. Powered by Blogger.
Glitter Graphics | http://www.graphicsgrotto.com/

Selamat Datang Ke Laman Blog Pusat Khidmat Akademik (Kias) www.pkakias.blogspot.com Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket
Pusat Khidmat Akademik
Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra ( KIAS )
Sultan Ismail Petra International Islamic College
Peti Surat 68, Nilam Puri, 15730, Kota Bharu, Kelantan Darulnaim, Malaysia.

Mutiara Ayat

" Firman Allah S.W.T :"
Photobucket
" "Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang Telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat); dan bertakwalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan. " "
" Surah Al-Hasy: 18 "

Followers

    Text Widgets


Recent Comments